Hoe leer je om te gaan met confllict? Door naar je zelf te kijken. Hoe doe je dat? Door af te remmen en je niet te laten leiden door het Monster van het conflict. De afleidingsmanoeuvres van dit monster zijn namelijk erg tricky en laten je vooral snel beslissen, zonder na te denken, gaan vooral uit van het verstand en het eerst zichtbare wat je ziet. Maar we laten ons niet in luren leggen! Binnen deze pijler gaan we kijken hoe je nu goed reflecteert met ouders in conflict. Maar ook als hulpverlener individueel, en in je team.
Emoties maken overtuigingen. Overtuigingen zijn diep gewortelde herhaaldelijke gedachten die vaak gebaseerd zijn op sterke emoties uit het verleden. En dit werkt twee kanten uit, de positieve kant en de negatieve kant. Maar mensen zijn vooral gericht op het gevaar, dus de negatieve kant. Binnen deze pijler is het de opdracht om mensen zo goed mogelijk te leren kijken naar hun eigen overtuigingen, te onderzoeken waar ze vandaan komen en wat voor invloed ze hebben op het conflict. En dan bedoel ik niet alleen de overtuigingen van de cliënt maar ook die van jezelf als hulpverlener.
Als je mensen helpt uit conflict te komen ontkom je er niet aan om goede tools te hebben. In de loop der jaren heb ik veel geleerd over bepaalde inzichten en theorie rondom conflict. Maar hoe zet je deze kennis nu om in bruikbare tools. Ik heb gemerkt dat als je concreet werkt met ouderparen in conflict, dit veel meer effect heeft dan alleen het gesprek met elkaar. Deze pijler gaat dus vooral over het concreet en praktisch maken van wat er in theorie bedoeld wordt.
De emotie bepaald hoe een conflict zicht ontwikkelt. Dan gaat het over de emotie van degene die het conflict overkomt. Maar het gaat net zo goed over de emotie van degene die helpt. Als deze emotie niet onder controle is gaat het monster van het conflict ervoor zorgen dat het conflict groter wordt. Maar het onder controle krijgen van emotie tijdens conflict in nu juist een van de lastigste dingen van conflict. Binnen deze pijler wordt hier verder op in gegaan.